Moeilijke tijden bij Aviapartner
Nadat vrijdag j.l. de bagagisten van Aviapartner Zaventem spontaan het werk neergelegd hebben, blijkt voorlopig geen oplossing in zicht te zijn.
In Oostende hebben de werknemers gewoon doorgewerkt, ook al hebben zij met gelijkaardige problemen te kampen als hun Brusselse collega's.
De directie van Aviapartner kon geen slechter moment kiezen om vrijdag op een personeelsvergadering aan te kondigen om bescherming tegen de schuldeisers aan te vragen (WCO * ) voor Aviapartner Oostende NV.
Blijkbaar heeft het bedrijf een gecumuleerde schuldenlast van ca 1,5 miljoen euro.
Het management verspreidde ook volgende verklaring:
Structureel verlieslatend
Een gerechtelijke reorganisatie laat toe om in alle sereniteit werkbare oplossingen te zoeken voor deze situatie, in de eerste plaats voor de betrokken werknemers zelf’, verduidelijkte Clive Sauvé-Hopkins, bestuurder van Aviapartner Oostende zaterdag aan.
Het bedrijf met meer dan veertig werknemers verzorgt sinds 2011 de afhandeling voor cargo- en passagiersvluchten in Oostende, maar is sinds de oprichting structureel verlieslatend.
In een persbericht verwijst Aviapartner Oostende naar de constante daling van de te verwerken vrachtvolumes als voornaamste oorzaak.
Door de verhuizing van ANA Aviation naar de luchthaven van Luik halveerde het werk.
In 2007 verwerkte Aviapartner Oostende nog 110.000 ton vracht, in 2017 was dat nog amper 23.000 ton.
Vorig jaar werd een verlies opgetekend van bijna een half miljoen euro.
Het bedrijf benadrukt dat deze procedure geen gevolgen zal hebben voor de 1.300 werknemers van de onderneming in de andere Belgische vestigingen.
Deze verklaring is echter de wereld op zijn kop zetten: als het wegvallen van enkele belangrijke vrachtklanten aan de basis ligt van het financieel verlies, waarom werkten de opeenvolgende verantwoordelijken voor Aviapartner Oostende stelselmatig de komst van nieuwe klanten tegen?
Waarom werden zelfs regelmatig vliegtuigen geweigerd?
Deze situatie dateert niet van gisteren, maar moddert reeds jaren aan.
Elke bedrijfsleider met gezond verstand weet dat hij zijn zaak aantrekkelijk moet maken om nieuw kliënteel binnen te krijgen.
Zeker als de zaken slecht gaan, moeten extra inspanningen in die richting gemaakt worden.
Bij Aviapartner deed men echter het omgekeerde: het werknemersbestand werd verminderd en men verkoos klanten af te schrikken in plaats van ze binnen te halen.
De verantwoording van de slechte cijfers door de bedrijfsleiding houdt bijgevolg geen steek.
REPLO pleit ervoor om, van zodra de WCO aanvaard wordt, actief op zoek te gaan naar een solide overnemer met luchtvaart ervaring.
Zodoende kunnen voorlopig alle activiteiten gewoon doorgaan en vlot worden overgenomen door de kandidaat-koper.
* WCO = De wet op de continuïteit van de onderneming
REPLO houdt eraan de werknemers van het bedrijf te steunen, maar wijst erop dat een staking zoals in Brussel het dossier alleen maar kan bemoeilijken.
Het zou een mogelijke overname van het bedrijf zelfs kunnen in de weg staan.
Het is nu zeker niet het moment om het bestaand aantal vrachtklanten af te schrikken.